Liljaridningen

towe om Bokat tid på ATG: jag funderar på att gå liljaridningen men vet inte om de är värt all tid, så skuklle du kunna
skriva ett inlägg om hur du tyckte dina tre år va? eller bara svara till mig? :)
.
Jag kan skriva det här så kan jag titta tillbaka senare. Alltså för min egen skull också. :)
.
Jag har lite delade åsikter om det här med Liljaridningen faktiskt. Jag tycker att det är ett bra erbjudande att få rida för tränare 2 gånger i veckan i både dressyr och hoppning utan att det kostar något och man får även lära sig utav teorin som man har en av dagarna. Jag som hade egen häst (Robin) hade iallafall mycket nytta av det, däremot så försökte en person (inga namn) försöka ändra mitt sätt att rida Robin på mer än vad jag tyckte var nödvändigt eftersom han gick så pass bra ändå. (Det här är vad jag tycker). Om man har ridit sin häst som då var 18 år gammal på ett sätt i 5 år så måste det mycket till att ändra på hästen och har själv läst och hört av veterinärer att om man ändrar ridningen för mycket för en häst som har gått på ett sätt så pass länge kan det göra att hästen tillslut känner av det och får problem. Men jag provade rida på det sättet ett tag och jag tyckte att det funkade men samtidigt så kände jag Robin så pass väl och hade andra tränare som sa annat som jag hellre lyssnade på. Men jag utvecklades ju med min sits och på många olika sätt som har gjort mig bättre också så jag tycker att det är värt det. Man lär sig alltid något och om man känner att man börjar bli negativ till det kan man bara ta till tanken att du faktiskt rider för träna gratis och du får alltid lite hjälp även fast det kanske inte känns ibland.
.
Men det är ju olika från person till person också, vissa behöver ändra sin ridning och märker att det funkar bättre men jag vart mer frusterad av att jag skulle ändra så pass mycket på en så gammal häst och när jag redan tyckte att jag kunde rida honom på mitt sätt.
.
Var även med me Cosmo några gånger. Har fått en del hjälp. Det tycker jag iofs alltid att man får. Även fast man kanske inte tycker att man rider för dom bästa så får man ändå en del tips och man får alltid nya ideér som kan hjälpa en framåt.
.
Däremot så pratade en person med mig en dag om att jag inte fick rida mina egna hästar på ridgym längre för att hon tyckte att jag kunde rida dom så pass väl. Men grejen då var ju att jag hade haft Cosmo ett halvår och jag kunde långt ifrån rida honom tillräckligt bra. Men jag accepterade det och red ridskolehästarna ett tag. Något som var nyttigt för mig, kanske inte fick rida dom roligaste varje gång men jag fick känna på hur andra hästar också beter sig och reagerar på min ridning. Så jag har inget emot det i efterhand, jag tyckte det lät ganska dumt först men sen kändes det bättre och fick även känna hur mycket jag uppskattade Robin efter att jag hade ridit en ridskolehäst. Så stor skillnad. Men det dröjde bara ett tag igen så bestämde jag och en annan ''lärare'' att jag fick ha Robin igen och jag fick avsluta min dressyr med honom och Emma lånade honom på avslutningshoppningen medans jag valde själv att rida Wendy, (en rolig ridskolehäst som jag fastnat för.)
.
Fick även upplevelsen att fara på Göteborg Horse Show, något som var riktigt roligt att se och vilken känsla man fick i kroppen av alla hejjanden och applåder. Jag fick ny insipiration med mig hem och jag var laddad och glad!
.
Jag tycker iallafall att du ska prova. Och det är nyttigt att rida för olika tränare och på olika hästar och tänk att det är mer roligt än allvar. Jag ångrar inte att jag gick liljaridningen även fast jag var lite negativ till vissa synpunkter ibland. Men det här är min åsikt av det hela, sen har jag även valt att hålla några synpunkter för mig själv, för mitt eget bästa då jag inte vet vilka det är som läser bloggen. Men du borde prova och se hur det känns, och om du börjar tveka så tänk att du ändå lär dig av de lilla också och du får mer erfarenhet.
.
Kunde inte göra det så mycket kortare, ursäkta för ett så långt inlägg. haha!
.
Bild från Göteborg.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0