En lycklig Erika, med en helt fantastisk Cosmo.

Tiden har sprungit iväg, förra gången jag skrev fick Cosmo gå 5min per dag men idag när jag skriver kan jag med glädje skriva att vi hoppar igen. Cosmo har aldrig varit så fin som han är nu, han är glad, sprallig och pigg! Banan är inte alls samma pest och pina längre, han är pigg och glad och gör allt till 100 %. Känslan att han är lycklig gör mig så extremt glad! Skulle göra vad som helst för denna fina häst! 
 
Förra träningen insåg jag att hans träns inte alls är något för honom, han kan inte röra sin mun hur som helst osv, inget som jag ser positivt.. så jag bestämde mig snabbt för att beställa ett nytt till honom, beställde från Perfect sit of sweden för att få det skönaste möjliga. Så nu har jag köpt ett träns som ska underlätta tryck på nerver & ligga perfekt vid öron och käke, allt kändes så mycket bättre. 
 
Har även börjat variera bett på honom, rider honom 3 gånger i veckan på hackamore för att han ska få avlastning från munnen, inte för att han inte trivs med bett eller att jag behöver slita i honom. Mer för att han ska slippa gå med ett bett i munnen varje dag. Dom andra 3 dagarna han går får han gå med sitt vanliga tredelade bett som han verkar tycka om. Funderar dock på att prova ett lite tjockare och se om han tycker om det mer. Det är ett mysterium med bett, vill att han ska ha det bäst som han trivs med och inte bara det jag kan rida på. Han ska trivas med min hand och hans mun. 
 
Kan även skriva nu att vi har anmält oss till vår första tävling. En liten blåbärshoppning den 14/6 på vår hemma förening där vi ska hoppa 80cm. En lugn början för oss två, inga krav, ingen press. Vi ska bara ha roligt och komma oss tillbaka på banan. Dom senaste gångerna vi har hoppat har han varit en helt annan häst. Från att behöva ha hjälp med ridning, styrning, viljan har han nu kommit på att han vill fixa allt själv. Min ridning ska alltså ändras helt nu. När jag vänder upp på ett hinder får jag inte röra det minsta i hans mun. Han vill tänka själv, han vill klara det själv. Det är helt fantastiskt att han har kommit på att han kan själv & att han vill att jag ska lita på honom. Ja, jag vet inte hur jag ska beskriva känslan han ger mig. Han är helt underbar, min alldeles egna Cosmo. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0