För mycket starka bett, för lite lydnad

När jag var & kollade på ponny tävlingarna på klubben förra helgen såg jag rätt många yngre ryttare som red på starka bett. Ryttare som inte hade balans att balensera upp sig själv utan att ta stöd från bettet och balensera sig genom att hålla ett fast grepp om tyglarna (finns många som hittar balansen i tyglarna). Tycker inte alls det ser kul ut när det kommer in en på banen och hästen har huvudet rakt upp och ryttaren skumpar runt uppe på ryggen och tar hjälp av ett pelam för att kunna få stopp på hästen & samtidigt kunna hitta sin balans genom tygeln. Jag tycker att det har blivit fel med starka bett, dom används mer för att man har övertaget över hästen istället för att ha det för att inte behöva använda för mycket hand imellan åt . Istället för att träna lydnad på vanligt bett så tar dom hjälp av dom starka betten. Har sett ryttare som ridit på starka bett och ändå suttit och slitit hästen i munnen gång på gång utan att tänka på hur starkt bettet faktiskt är. ''Ett bett är inte skarpare än man gör det till. Målet ska alltid vara att rida med så lite betsling som möjligt och med en fin hjälpgivning.'' Finns rutinerade ryttare som jag har sätt rider på starka bett men som använder det helt annorlunda. Dom har en mjuk hand och dom vet hur dom ska använda det på rätt sätt och inte vara för hård i handen. Det jag vill ha fram av det här är att starkare bett inte är något för ryttare som inte vet hur man ska hantera dom.
.
När jag tränade Robin red jag honom på vanligt gummibett från början. Min läxa efter varje hoppträning var att göra 100 halter på varje ridtur för att få honom att lyssna på mig. Och bara av en ridtur hade jag en häst som lyssnade på mig mer än vanligt. Och genom att göra sådär varje dag fick jag en häst som även lyssnade när det kom hinder med i bilden då han gärna vart starkare. När jag hade gjort 100 halter varje dag i 2 veckor kunde jag bara sätta mig ner krama lite i tygeln och använda rösten så gjorde han halt utan några större hjälper. Och jag tror inte att det är omöjligt för någon att lyckas med det. Ett lätt sätt som funkar om man är konsekvent och upprepar det, och svårt är det inte för alla ryttare vet vad en halt är.
.
Kort och gott, lyndadsträning istället för starka bett enligt mig själv.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0