Hjälptyglar

Jag vill klara mig utan nu. När jag red min förra ponny Robin hade jag alltid martingal när jag hoppade. Först för att han var pigg på hinder, om inte martingalen fick sitta på hedde han huvudet rakt upp så man knappt kunde få honom att koncentera sig för än efter hindret då han ''gjort sin grej''. Jag använda även halsförlängaren vissa dagar när jag red ut för att få honom i en lägre form som fick honom att slappna av mer. Enligt mig DÅ, trivdes han med det, med en mjuk hand och med hjälp av halsförlängaren så kunde han trava på i sin takt med avspänd hals och fina mjuka steg. Men oftast när jag red hemma eller när jag red på banan själv så gick han utan några hjälptyglar överhuvudtaget. Det kändes ''finast'' så. Han fick ta den tid på sig att bli den mjuka och följsamma hästen utan att något hjälpmedel hjälpte mig att få honom som jag ville.
.
Nu har jag en 5åring. Jag har aldrig ridit honom med martingal hitills. Jag har inte behövt ta till det och det känns bra. Jag tycker det är fint att slippa behöva ta till hjälp för att få hästen att bli som jag vill ha den. Men samtidigt, om det skulle vara så att jag känner att en martingal skulle komma till nytta så kommer jag prova. Men än så länge klarar jag mig utan, han är inte den som kastar med huvudet, han är inte heller den som her huvudet rakt upp mot hinderna och bara springer. Han lyssar på mig. Nu säger jag inte att han aldrig kastar med huvudet eller her upp huvudet när det kommer hinder men som han är nu kan jag kontrollera honom utan hjälptyglar och det är jag glad för. Jag undviker gärna hjälpmedel om jag får säga det själv. Sen har jag dock använt halsförlängaren då han hade boxvila, men det är utav en annan anledningen, att han skulle ha något annat att konsentera sig på istället för att vara 2 meter ovanför marken. Använda den även 2-3 gånger dom första gångerna jag red honom ute när boxvilan var över bara för att ha lite extra hjälp om han skulle börja med sina bockningar som är extrema. MEN som sagt, jag undviker gärna hjälpmedel om jag får säga det själv, jag tycker att det är fint att inte behöva ha något för att ''få hästen på plats'' jag tränar hellre lite extra lydnad varje dag så jag får en lydig häst istället för att sätta på något som ska hjälpa mig att få den lydnaden.
.
De jag ville säga var väl att jag tycker det är fint när hästen kan gå med vanligt bett och inga hjälpmedel för att få den att göra det den ska. Det är inte så att jag tycker det är fel med martingal eller så, jag tycker helt enkelt bara det är fint med ''det enkla lilla'' dom har på sig.
.

Kommentarer
Postat av: Lamia - Hästblogg

Sv: Jo jag har ett par, bruna oanvända som jag inte behöver :)

2012-03-11 @ 21:09:10
URL: http://lamiamichelle.se
Postat av: Olivia

DU! Har du sett att Lamia säljer sånna där tygelhantag du var ute efter? http://lamiamichelle.se/ :D

2012-03-11 @ 23:28:55
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0