15 Januari - Sista ridpasset med Bosse

Ikväll har jag ridit mitt sista ridpass på Bosse för dom är 2 veckorna som jag skulle rida han. Han kändes fin, lite dragig från början men efter lite halter och igångsättningar vart han mer följbar, i galoppen behövde jag inte alls rida med mycket hand. Han var jätte fin och mjuk i munnen, super! Dock är det högervarvet vi fortfarande satt fast i, han vill inte trampa under med inner bak mer än några steg sen säger han emot mig men han var fin och jag fick till honom riktigt fin på volten ikväll. Jag är nöjd, en fin sista gång.
.
En tanke slog mig ikväll. På dom är 2 veckorna när jag har fått rida Bosse har jag och Bosse fått bättre och bättre kemi. Från början visste jag inte vad som funkade bäst men genom alla gånger som jag nu har ridit Bosse har jag lärt mig vad som funkar bäst när jag ska rida honom (iallafall till en viss del). T ex att jag alltid börjar att göra halter ifrån traven för att få en lyhörd häst innan jag börjar galoppera annars blir han rätt stark och dragig i munnen. Jag vet också att om jag ställer vissa krav på honom så får jag en häst som säger ifrån. Jag vet när han gärna göra sina luftsprång för att komma undan och jag känner när han börjar tycka det är jobbigt. Det är roligt när man börjar känna en häst mer och mer. När man börjar hitta knapparna och ser att dom faktiskt funkar.
.
Jag är verkligen super glad att jag har fått den här chansen och fått rida Bosse i 2 veckor,  nu känns det bara tråkigt att det är slut på det. Jag har lärt mig mycket ännu en gång av att sätta mig upp på en ny häst. En häst som jag har fått känna efter på vad den går med på, vad den orkar och hur den fungerar om jag gör på olika sätt. Det är häftigt med hästar att dom kan vara så olika men att man kan forma dom allt eftersom. Ja tack vilma för 2 roliga veckor med ''busige bosse'' som ni skrev på papperet. Ingen tvekan om att han har sin egen vilja ibland och att kan om han vill hitta på nästan vad som helst för att komma undan. Tack, jag uppskattar det här. Verkligen.
.
Bild från Vilmas blogg på fina Bosse.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0