20 Februari - hur envis min häst kan vara

Jag börjar med kvällens promenad. Gick super till en början. Jag och Cosmo har börjat köra lite sidoflyttningar med hjälp av att jag bara her upp handen på vänster sida så flyttar han automatiskt rumpan åt vänster. Han sköter sig bra. Från början möttes jag av en sur häst som vägrade göra som jag sa men nu behöver jag bara använda händerna (igår behövde jag ta hjälp av ett spö som kunde ''leka'' skenkel så han fattade vad han skulle göra). Han lär sig snabbt men vilken envis häst jag har.
.
Nu t ex när han vet att han måste backa när jag höjer mitt pekfinger i luften mot honom då lägger han öronen rakt bakåt och kollar på mig som att jag vore världens dummaste. Ja han vill då verkligen inte att någon ska bestämma över honom. Men han gör det och när han väl har backat några steg och jag sänker handen igen så far öronen fram igen direkt och han ser nöjd ut. Ska försöka få det på film någon gång men är svårt när jag är själv ute och promenerar. Blir svårt att filma hur jag gör och hur Cosmo ser ut samtidigt så OM jag lyckas så ska jag försöka få med mig någon som kan filma det någon gång.
.
Cosmo kan vara ett riktigt ''pain in the ass'' vissa dagar. Då han bara bestämmer sig att precis allt jag gör ska han försöka göra tvärt emot. Kan t ex vara när jag ska kratsa hovarna då vägrar han lyfta benet även fast han gör det varje dag utan några protester. Man kan få kämpa ett tag för att då har han bara bestämt sig för att ha alla hovar i marken, om du försöker lyfta så lyfter han benet men istället rakt upp 1cm från backen ungefär. Det är ett av alla typiska protester han bara får för sig ibland. Han kan också vägra att flytta sig i boxen när man står och mockar med honom uppbunden. Han ställer sig på en plats och sen står han där och om man försöker flytta honom med hjälp av att visa att han ska röra sig åt sidan så skiter han bara i det som att jag inte finns i hans närvaro. Och om man då börjar putta honom på rumpan så ställer han sig tvärt emot och lutar sig emot en tills man inte puttar längre. haha ja ibland så är det inte långt ifrån tills stubinen brinner men det är en unghäst på 5 år vi snackar om. Han har sina dagar då han verkligen måste göra tvärt emot allt som jag begär precis som vissa barn säger tvärt emot vuxna ungefär. Det är ändå lite roligt att man märker att Cosmo kan bete sig precis som en unge utan att använda ord. Samma envisa beteende med att ''nej det här tänker jag inte göra.''
.
Tillbaka till kvällens promenad. Som sagt var han riktigt duktig till en början, han lyssnade på allt jag sa åt honom att göra och det vi tränade på igår med hjälp av spö kunde han redan idag fixa, utan att jag behövde visa att han skulle flytta med hjälp av ett spö. Han lär sig fort med andra ord! Dock på slutet vart han ofokuserad och odräglig kanske jag till och med kan säga? Han trippade brevid mig och sen börjar han bocka, hoppa rakt upp i luften, bocka ännu mer, stegra, slänga med hovarna, ja och när han börjar med sina energi kickar så är det svårt att ta ner honom på backen. Han råkade slå hoven över min hand ikväll. Tog dock ingen skada men jag börjar fundera vad som är farligare. Att rida eller gå bredvid?
.
Jag vet att allt det där handlar om hans energi. Han står i boxen 24/7 förutom hans promenader. Och 30 min promenad är ingenting för en häst vid namn Cosmo. Han vet som inte vart han ska ta vägen när han börjar med sina bockningar. Jag längtar verkligen tills han får gå ut i hagen så han får göra av med energin som nu sprudlar i honom. Jag tror själv att han tycker det är roligt att vi inte bara går utan att vi gör våra små övningar så han blir stimulerad medans vi tar våran promenad. Men att han tröttnar på det efter ett tag. (som barn också gör när dom håller på med saker för länge). Och då tar energin över och han blir ''okontrollerad''. Något som inte har hänt är att han skiter i mig och försöker springa iväg från mig. Något jag tycker är mycket bra. Har hellre en häst som bockar och sparkar bredvid mig än en häst som sticker med mig när jag leder honom för att han försöker aldrig bocka eller sparkar vid mig utan han håller sig ifrån mig. Och han gör aldrig något för att vara dum. Däremot ikväll när jag fick träffen av framhoven på min hand var för att jag närmade mig honom när han höll på att busa. Jag tycker iallafall att jag får skylla mig själv i det fallet.
.
Nu skriver jag inget mer i det här inlägget, vet inte hur många som kommer orka läsa det. Men det är bra att ha kvar det för min egen skull. Ha en bra kväll!
.
.
.
Även fast det kan vara en kamp att få oss att komma överens
vissa dagar är du den jag får mest glädje av! Min vackra C.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv: Brukar tänkta samma när jag ser bilder på Robbin! Jag minns exakt hur det såg ut för er. Hans låga form mot hinder och sedan åker huvudet upp lite för att titta efter och sedan kommer språnget och efteråt så ställer du dig i lätt sits en stund och tittar på nästa hinder. Jag saknar det ändå, känslan.



Och tack, innerst inne vet jag ju att hon inte har det lätt just nu men att det kommer att gå över. Det enda hon gör att att spana efter Arthur, det gör lite ont i mig...

2012-02-20 @ 20:45:25
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0