Lastning - 8 februari

Igår vid halv 6 gick jag till stallet igen. Mockade för natten och kom då på att jag skulle träna lastning ikväll istället för hans andra promenad.
.
Tog med mig ett dressyrspö & godis. Jag började och se om han var intresserad av att gå in utan något men de ville han inte. Tog dressyrspöet i handen och började peta med spöt på vänster sida bogen. Han vart irriterad på att jag upprepade det gång på gång. I början gjorde han precis som han gjorde när vi skulle lasta honom på ATG. Ställde sig och vägrade gå och om man försökte använda rösten eller dra lite i honom så höjde han huvudet och kastade upp det i taket. Inte av panik dock, han kastade upp det och backade, det är som ett knep han har som får honom att komma undan. "jag leker skrämd". Han har även varit den hästen som har slitit sig när han sitter fast i gången. om ni skulle se hur han gör det så är det inte av panik. Han bara tvär rycker och sen är han lös ungefär. Nu står han dock i båda efter mycket träning och en mindre grimma som han inte kan lyckas dra över näsan.
.
Tillbaka till lastningen: efter han hade backat/ kastat sig bakåt petade jag till honom en hårdare gång och han gick på halva transporten igen. Jag lät honom tänka ett tag sen fortsatte jag att peta dressyrspöet på bogen tills han tog ett steg framåt. Tillslut gick cosmo in utan problem i transporten. Gav honom belöning och backade ut två steg. Gick sedan in två steg igen så han hamnade inte position som innan. Backade sen ut han fler steg och sen gick jag in en bit igen. Tillslut gick han in utan problem och han backade också ut i en lugn takt som han inte har gjort tidigare då han har varit ganska snabb ut. Jag är mycket nöjd över att det gick så pass bra. Tog 10 minuter för oss att kunna göra allt det här utan problem. Blir att prova lasta igen snart för att se om han är lika positiv till det då. Hur gör ni när ni lastar? Jag fick den här idéen när jag kollade på ponnyakuten för någon vecka sen, funkar super.
.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0