Täcken - vad är den bästa lösningen?

Igår hade vi stallmöte med alla i stallet. Tycker om stallmötena, det är bra att kunna diskutera allt som man undrat över eller saker som vi borde förbättra. Kom fram till en del saker. Grejen jag tänker dra upp är pratet om täckena.
.
Cosmo är kungen på att bita i saker och ting, speciellt täcken. Han stod först med Santos & Robin det gick bra. Dock bet han sönder ett av Santos täcken. Carre kom sedan in i hagen då hon behövde få stå med dom andra för att trivas bättre och sluta med sina dumheter ute. Som jag sa, det finns alltid en orsak och där fick vi svaret. Men Carre och Cosmo är två retstickor så det slutade med att Cosmo bet sönder varje täcke hon hade på sig när hon backade upp rumpan mot honom varje dag. Sen kom Purro. Den nyaste hästen i stallet. Cosmo och han stod i två olika hagar men ändå så har han tydligen lyckas bita sönder 4 av hans täcken. Dock fanns det inga ström på tråden då så vi slog på strömmen men tydligen så har han lyckas nu igen med att bita i Carres nyaste täcke. SÅ då är frågan.. Vad gör man åt detta?
.
Vi hade en rätt stor disskution om det igår. Det vart snack om munkorg, då haklapp inte fungerar mer än om dom biter på sig själva. Jag med mitt tycke tycker inte att Cosmo ska behöva ha på sig en sån hela dagarna men jag har tills vidare inge val. Snackades även om att göra ett mellanrum mellan hagarna så hästarna inte når varandra. Något som jag är mer positiv till. Samtidigt närmar sig sommaren och jag vill mer än gärna att Cosmo ska få gå med dom andra på betet. Så för mig blir det att inhandla en munkorg/gräs reducerare så att Cosmo får stå med dom andra på betet i Sommar.
.
En i stallet hade läst om munkorgen och dom flesta hästar lär sig äta med dom. Men för att vara säker ska jag prova ha på den inne och se om han kan äta eller om det blir för svårt. För självklart ska det inte ta flera timmar att äta upp höet men om det tar 30/1h längre gör det mindre. Men jag kan fortfarande inte säga att jag är positiv till det.. men ja. Det finns inte så mycket att göra. vad jag vet(?) Om någon som läser det här har något annat tips får ni gärna berätta!
.
Om jag ska vara helt ärligt ser det hemskt ut.. Men såhär står det om den.
''Gräsreducerare Begränsar betesintaget utan att förhindra att hästen kan dricka. Nylonremmar, kraftig gummifront med hål. Ställbar nackrem med dubbel kardborreknäppning. Käkrem med hake. Korgen är fodrad runt om med neopren.''

.

.

.


.
.
Men hittade även den här på hööks, En dyrare mackapär. Som heter Green gard. Kostar 500 medans den andra kostade 149. Men är det bara jag som tycker att den här såg bekvämare ut?
.
.


Kommentarer
Postat av: malin

men i sommar när dom ska gå på bete behövs ju inga täcken! :D så de borde ju vara lugnt?! eller? hehe

2012-04-16 @ 23:00:38
URL: http://forsgrenmalin.myshowroom.se
Postat av: Åsa - Hästeriet

Jag har samma problem med Lillen, han biter sönder alla täcken så han får gå ensam nu tills det går att vara naken ute, då får han gå med sin kompis igen. Jag skulle aldrig sätta munkorg på någon häst. Jag tycker att de ska ha möjlighet att kunna gå och pilla och beta, de är födosökare och har ett behov av att leta mat. Då tycker jag det är bättre att man gör fållor så de inte når varandra över staketet. Och sen här de väl inte täcke när de går på bete?



Sv: Ja, det ska bli roligt :) Han börjar ju bli stor nu ;)

2012-04-17 @ 14:24:35
URL: http://hasteriet.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag har både den från hööks och den andra! Den från hööks sitter jätte dåligt och dem får av sig den superlätt. Om din egen häst inte försöker få av sig den kommer garanterat de andra hästarna det :)

2012-04-23 @ 21:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0