Longering & lydnadsträning från marken

Det var ett tag sen jag longerade C, har varit dåligt underlag och jag har hellre ridit. Men idag tog jag tag i det. Promenerade upp på Norrmalm och longerade honom där uppe på en öppen yta utomhus. Det gick bra men han var som igår busig och hade bakbenen uppe i luften en hel del. Något som var problemet på träningen igår. Han ville inte sätta under vänster bakben och för att komma undan så sparkade han åt min skenkel. Och idag när jag longerade var det samma visa, när jag fick honom under hans vänstra bakben vart han sur och sparkade några ordentliga sparkar. Annars var det inte några större problem. Han var pigg och glad och ville mycket! Men jag börjar undra lite om han tjurar för att han tycker det är jobbigt eller om han tjurar av en annan anledning? Imorgon ska jag rida ut på rakt spår och se om han håller sig borta från det. Det konstiga med det hela är egentligen att han sa emot så pass mycket på en övning igår men inte när han hoppade igenom banan på slutet. Och han hoppade precis som vanligt så det känns konstigt om han skulle ha ont och ändå gå så pass bra!
.
Men Cosmo kan vara en tjurskalle. Det vet jag då han som 3 åring sparkade vartannat galoppsprång för att komma undan. Men det har vi jobbat igenom tillsammans. Men han har en tendens att sparka och bocka. Kan vara för att han är glad om man rider ut eller för att han inte vill eller orkar när man kräver mer av honom.
.
När jag promenerade hem igen tränade jag på lydnad, som att backa på kommando, göra allt när jag stannade och skrittade vidare när jag började gå igen. Han för duktig! Även fast det var en hel del trafik på den blöta vägen gick Cosmo lugnt och tryggt på kanten utan något som helst problem! Han är för duktig!
.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0