Impuls anmälde mig till klubbdressyren igår

Impuls. Alla som känner mig vet att jag är en hopp människa. Har aldrig riktigt haft det där stora intresset för dressyren men jag rider gärna dressyr för mig själv eller för tränare. Tävlingarna har jag dock lagt åt sidan för det mesta både med Robin och Cosmo. Men igår fick jag en impuls att vara med på kvällens dressyrtävling. Så jag skrev ut programet på dagen, pluggade det om och om igen så det satt sen for jag och hämtade hästen när det var en timma kvar tills första start.
.
Jag och Cosmo deltog i Lätt B:1. Hans absolut första vistelse på dressyrbanan. Han var super fin på framridningen och verkligen lätt att rida. (Ofta brukar han bli seg när det gäller ridhus). Men han kändes fin & positiv. Gjorde fina igångsättningar och hade energin bakifrån. Sen vet jag själv att även om jag rider runt och allt känns bra kan jag aldrig jämföra mig med en dressyrryttare. Ingen dressyrsadel och en hoppryttares hållning, ja jag tror ni förstår vad jag menar. MEN allt kändes bra. Kom in i stora ridhuset där domarna satt. Och när jag då skulle rida upp till domarna stannade han halvvägs dit och började hoppa baklänges och tyckte att domarna var extremt läskiga. Fick tillslut fram honom till domarna efter några antal bocksprång och sparkningar men med en spänd häst.
.
När jag väl fick start signal hade jag en spänd häst som egentligen inte ville gå förbi domarna. Men han var duktig, han vart kontrollerbar och jag kunde rida förbi där utan bus när jag hade börjat. Allting flöt på rätt bra. Som sagt så var han spänd men jag försökte göra det bästa av situationen och bara försöka rida på honom framåt och få honom så stadigt som möjligt. När det sen kom till galoppen vart det mer problem. I volten bytte han bak och började protestera lite. Ökningen i snett igenom gick rätt bra men sen kom vi till volten i höger varv. Då han gjorde precis som innan vi börjat. Hoppade åt sidan och började bocka och protestera. Men vi tog oss igenom det också (på ett mindre snyggt sätt) Det var väl egentligen bara det som var den största missen eller hur man nu ska säga. Känslan jag hade vissa gånger var riktigt fin men det varade i perioder. Men som sagt. Det var en impuls, Cosmos första möte med domarna och första gången på en dressyr bana. Han fixade det bra fast han var tittig. Jag är nöjd för det mesta, jag hade inga förväntingar alls. Bara en rolig grej att prova på helt enkelt! VARIATION Men jag måste säga att jag nog håller mig till hoppningen, det är mer vår grej och jag tror att Cosmo tycker det är lite roligare. Dock så är det nog inte sista gången jag deltar i dressyr. Nu har vi något att jobba vidare med och förbättre tills nästa gång vi går in på en dressyrbana, och innan de ska jag ha ställt fram bord och stolar där domarna ska sitta så han får öva på att det inte är läskigt, haha. Det var väl egentligen det som var problemet i det stora hela.
.
I protokollets sammanfattning stod det ''Trevlig häst, tyvärr lite bus och spänningar idag. Bra parerat. Lycka till''
.
Pappa har filmat hela rundan också, vilket är väldigt intressant att se hur han beter sig i vissa lägen och hur han trotsar sina rädslor haha!
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0