10 Oktober

Efter söndagens KG inspiration så bestämde jag mig för att träna lite från marken igår. Tog ett dressyrspö i handen och Cosmo i grimma. Tränade på att han skulle följa mig vad jag gjorde. T ex om jag stannade så skulle han stanna direkt och om jag ''viftade'' med grimmskaftet skulle han backa bakåt. Från början var han mest intresserad över naturen och inte över vad jag försökte lägga tyngden på men efter ett tag så lyssnade han bättre och bättre och på slutet kunde jag gå saktare framåt och han höll den takten jag ville ha. Jag tycker att det är jätte viktigt att ha en lydig häst från backen så att det inte bara känns bra när man sätter sig på hästryggen.
.
Idag slängde jag på honom alla reflexer jag hade och for ut stora nyby. Redan när jag började skritta iväg var han full med energi (i vanliga fall brukar han lunka på i sin egen takt utan svar framåt) men idag var han på G redan från början. I traven vart han ännu mer framåt och fick till och med ta tag i honom lite extra idag för att han inte skulle fortsätta lägga sig i handen och springa iväg med mig. Första galoppfattningen blev ett bocksprång rakt upp sen galopp, han måste ha fått något slags rus i kroppen idag för såhär brukar han inte vara, men han var super rolig att rida däremot! Dock var han så övertaggad så när jag galopperade på honom så bytte han i varannat bara för att busa, men ibland tycker jag faktiskt att dom ska få busa. Allt ska inte vara för seriöst när han bara är 4, huvudsaken är att han slutar när jag säger åt honom. Imorgon har jag iallafall bestämt mig för att vara med för Buster, min gamla tränare som jag tränade för när jag hade min d-ponny Robin. Ser framemot det, han har sett Cosmo 2 gånger tidigare och det var när han nyss hade kommit till mig, en av gångerna han såg honom var första träningen för en tränare för mig och Cosmo tillsammans. Såhär såg det ut då:
.
.
Så vi får helt enkelt se hur det går, kommer iallafall vara jätte kul och jag ser framemot det och speciellt om Cosmo har den energin han hade idag och lägger det på den rätta sidan.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0