Eva-träning 31 Augusti 2011

Då har veckans träning för Eva gjort sitt. Cosmo kändes riktigt fin när jag redfram, hade ändå önskat att skulle vara lite mer framme för skenkeln men man kan inte begära allt av en 4åring. Vi började med en övning som såg ut såhär:
-
- Man började rida i trav in på travbommarna sen föll hästen in i galopp över galoppbommarna och fortsatte sen rakt fram på en oxer med 4 galoppsprång. Det körde vi ungefär 2-4 gånger var. (Först var oxern bara ett lågt räcke).
-
-
- Sen fortsatte vi med nästa övning där man red likadant in men istället för rida raktfram skulle man rida en böjd båger över ett räcke till höger med 4 galoppsprång. Det gjorde vi också 2-4 gånger var.
-
-
- Denna gång var det en båge åt vänster sedan ett galopp språng mindre imellan också. Alltså 3 galopp språng innan räcket. Där var det verkligen viktigt att få med yttersidan. Den vägen red jag bara en gång då allt kändes bra, dom andra fick göra övningen 2-4 gånger.
-
-
-
Sen gick vi över till en annan övning då man skulle ha en snabb och vändbar häst. Men jag red som vanligt lugnt och fint med långa vägar men det tror jag ni förstår pågrund av hans ålder och kapacitet.
-
- Så såg den övningen ut. Vi kom 2 gånger var på den. Cosmo kom inte alls nå bra på nått av hinderna första gången men andra gången var han riktigt fin!
-
-
Nästa övning var en studsserie ner till en oxer. Där var det viktigt att få hästen från den samlade galoppen fram till nästa hinder.
- Den hoppade vi 2 gånger var med höjning av oxern.
-
Sista övningen var en övning på linje det med, ett räcke till en oxer med 8 galoppsprång normalt men man kunde även rida ihop och gå på nio eller rida på och gå på 7 galoppsprång. Den såg ut såhär:
-
.
.
.
Jag är nöjd över Cosmo idag, när det vart missförstånd mellan mig och han löste vi det snabbt till nästa gång vi hoppade samma övning. Han lyssnade bra både framåt och bakåt. Man märkte dock på slutet när jag red på sista linjen att han var trött, han hade inte samma språngkurva och vart lätt framtung. Sen måste jag lära mig att kunna sätta ihop honom lite innan hinderna så han får ett bättre rundare språng. Och juste, det kanske blir tävling för oss i helgen ändå om vi hittar en transport vi kan låna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0